Emanuel Vigelands museum på Slemdal!

Postet av Adam og Eva Grensen den 20. Jan 2014


Museets hovedattraksjon er et dunkelt, tønnehvelvet rom fullstendig dekket av fresker. Det 800 m2 store maleriet Vita beskriver i dramatiske - og sterkt erotiske - scener menneskets liv fra unnfangelse til død. Store figurgrupper i bronse gjentar veggenes hyllest til forplantningens mysterium. Å gå inn i museet er en opplevelse i seg selv. Inntrykket av de svakt opplyste freskene med de mange hundre nakne figurene forsterkes av en usedvanlig og overveldende akustikk.





TOMBA EMMANUELLE
De opprinnelige planene for Emanuel Vigeland Museum viser at det store hovedrommet var ment til utstilling av malerier og skulpturer. Bare fondveggen og taket skulle være dekket av fresker. Først i begynnelsen av 1940-årene ble vinduene murt igjen og bygget endret karakter fra museum til mausoleum. Til utsmykningen av det høyloftede, mørke rommet hentet han inspirasjon fra antikkens gravkamre, spesielt etruskernes. Men også kristendommens dramatiske historier om Skapelsen og Syndefallet slik de var blitt fortalt i italienske renessansefresker bød på rike impulser. I tråd med disse sydlandske forbilder kalte han sitt fremtidige gravsted Tomba Emmanuelle (Emanuels grav). Freskene som nå dekker alle vegger og tak ga han navnet Vita (Livet). Vita handler om erotikk og menneskets driftsliv. Hundrevis av nakne kropper, kvinner og menn i heftig intimitet trer frem. Her elskes og avles til Guds ære på bakgrunn av et mørkt og bunnløst univers, sparsomt opplyst av den livgivende, guddommelige sol men også av helvetes luende flammer. (Det er kunstnerens eget ønske at den kunstige belysningen i rommet holdes på et minimum, slik at dramatikken i Vita kun gradvis avslører seg, etterhvert som vårt øye vender seg til mørket).









Emanuel Vigeland (1875-1948) oppførte selv museumsbygningen i 1926, med tanke på et fremtidig museum for sine skulpturer og malerier. Senere bestemte han seg for at museet også skulle tjene som gravkammer. Alle vinduene ble murt igjen og hans aske skulle hvile i en urne over døren. I tråd med italienske forbilder kalte han sitt bygg Tomba Emmanuelle.
Biografiske opplysninger om Emanuel Vigeland finnes i Norsk biografisk leksikon (2005)
Museet er en privat stiftelse og ble åpnet for publikum 8. desember 1959. Les hva >>Morgenbladet, >>Arbeiderbladet og >>Dagbladet skrev om åpningen.
Mausoleet har en unik akustikk med ca. 20 sekunders etterklang og leies jevnlig ut til konserter. For oppdatert informasjon om konserter og andre arrangementer, følg med på Billettservice og museets Facebookside. Museet mottar driftstilskudd fra Oslo Kommune, Kulturetaten ogNorsk Kulturråd.



http://emanuelvigeland.no/tomba-emanuele-fotografi...

Følg lenken over for flere bilder fra dette fascinerende stedet.

åpningstider Museet er åpent alle søndager hele året
Sommer: kl 12 - 17 (15. mai- 15. sept)
Vinter: kl. 12 - 16 (16. sept. - 14. mai)
entré kr. 50,- (fri entré for barn under 12 år



Eva Lill / Adam og Eva Grensen 8



Kommentarer

0 Kommentar

Logg inn for å skrive en kommentar.

Her finner du oss

Powered by: Bloc